28 Şubat PostModern Sanat Tiyatrosu

   2018 Tarihli Haber
  Ekleyen : Yazar
  Yorum Yok

Sanat 3 Tiyatro’nun “28 Şubat postmodern darbe” sürecinde yaşananları konu ettiği “28” oyunu izleyiciyle buluştu.

Zeytinburnu Kültür ve Sanat Merkezi’nde prömiyeri gerçekleşen oyun hakkında AA muhabirine açıklamalarda bulunan yönetmen Sami Gülbaba, Selçuk Üniversitesi Devlet Konservatuarı Tiyatro Bölümünden mezun olduğunu belirterek, daha önce sahneledikleri “Yaslıada”, “Kayıp Emanet”, “İnsan Ne İle Yaşar” oyunlarından sonra “28” ile izleyiciyle buluşmaktan mutluluk duyduğunu söyledi.

“28” oyunu yönetmeni Gülbaba: “28 Şubat darbesine, daha çok siyaset ve dram açısından bakılır çünkü bir 28 Şubat gerçeği var ortada, bundan kaçamazsınız haliyle. Yaşanan onbinlerce dram sahnesi var. Hepsini bir oyunda işlemek mümkün değil. Biz de o günlerde öne sürülen irtica, şeriat ve başörtüsü mevzularını ele aldık. İşin akademik kısmını ve başörtülüler için kurulan ikna odaları meselesini farklı bir yaklaşımla sahneye taşıdık” – “Akademisyenlerin hali ortada, bir sürü çapsız kalktı ‘Devlet eliyle terör işleniyor’ diye bir bildiri imzaladılar. Aynı akademisyenler, 28 Şubat’ta üniversitelerde başörtülü kızlarımıza, inançlı akademisyenlere gözlerinin önünde gerçekten zulüm yapılırken hiç seslerini çıkarmadılar”

Gülbaba, oyunun “28 Şubat postmodern darbesi”ni farklı bir açıdan ele aldığını dile getirerek, şu bilgileri verdi:

“28 Şubat darbesine, daha çok siyaset ve dram açısından bakılır, çünkü bir 28 Şubat gerçeği var ortada, bundan kaçamazsınız haliyle. Yaşanan on binlerce dram sahnesi var. Hepsini bir oyunda işlemek mümkün değil. Biz de o günlerde öne sürülen irtica, şeriat ve başörtüsü mevzularını ele aldık. İşin akademik kısmını ve başörtülüler için kurulan ikna odaları meselesini farklı bir yaklaşımla sahneye taşıdık.”
Gülbaba, oyunun yaklaşık iki aylık prova ile hazırlandığını kaydederek, dram sahnelerinde kullanılan sinevizyon ve belgesel görüntülerinin de 20 günlük bir çalışmayla ortaya çıktığını belirtti.

“28 Şubat’ta dik duranları sahneye taşıdık”

Oyunda, 28 Şubat sürecinde üniversitelerde başörtülü kızlara uygulanan baskıyı sahneye taşıdıklarını aktaran Gülbaba, “Başörtülü kızların kulağına ikna odalarında fısıldanan ‘Aç başını, al bursunu, başını açarsan derslerde çok iyi notlar alırsın, başını açarsan daha güzel olursun’ şeklinde fısıldanan anı ele aldık” açıklamasında bulundu.

“28 Şubat’ta haksızlık ve zulme uğrayan çok sayıda insan var ve bu yaşananlar sırasında sağda, solda sinip, ağlayıp kaçmak yerine, dik duranlar var. Biz dik duranları sahneye taşıdık” diyen Gülbaba, tiyatro açısından konuyu fikirlerinden geri adım atmayan bir akademisyen üzerinden ele aldıklarını ifade etti.

“Akademisyenlerin iç yüzünü sahneye taşıdık”

Oyunu hazırlamaya başladıklarında güvenlik güçlerinin Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgesinde terör örgütü PKK’ya yönelik yaptığı operasyonlara karşı devleti suçlayan “Akademisyen Bildirisi” hadisesinin henüz gerçekleşmediğine dikkati çeken Gülbaba, oyunda akademi dünyasındaki iki yüzlülüğün de gün yüzüne çıktığını savunarak şunları söyledi: “Akademisyenlerin hali ortada, bir sürü çapsız kalktı ‘Devlet eliyle terör işleniyor’ diye bir bildiri imzaladılar. Aynı akademisyenler, 28 Şubat’ta üniversitelerde başörtülü kızlarımıza, inançlı akademisyenlere gözlerinin önünde gerçekten zulüm yapılırken hiç seslerini çıkarmadılar.”

Gülbaba, konuya ilişkin şu yorumu yaptı:

“Bu zulümler yaşanırken bir bildiri imzalayan var mı aralarında acaba? Aynı insanlar, hala oralardalar. Biz yola çıktığımızda bu bildiriye daha imza atılmamıştı, oyunumuz bu manada çok doğru bir yönden ideolojilerinin esiri olan akademisyenlerin iç yüzünü sahneye taşımış oldu.”

Oyundaki iki karakterin de gerçek olaylardan ilham alınarak sahneye taşındığının altını çizen Gülbaba, kadın karakteri Kevser Çakır Demir’in çektiği ‘İkna Odaları’ belgeselinden, erkek karakteri de İslamla ilgili tez yazdığı için görevlerinden alınan ve basına verdiği röportajlarda konuyu anlatan kişilerden ilhamla oluşturduklarını belirtti.

“Yaşanmış bir acıyı yeniden kelimelere dökmeye gerek yok, sözünü ettiğim belgesel ve röportajlarda, bizzat yaşayanlar tarafından en yalın ve doğal haliyle zaten dökülmüş. Bu yüzden senaryoyu yazan bir isim yok, senaryo ’28 Şubat’ dedik” ifadelerini kullanan Gülbaba, “Akademisyen karakterimiz doçentlik tezini sunduğunda İslami buldukları için reddediliyor ve ‘Bu çalışmadan vazgeç, daha çağdaş işler yap, sana profesörlük verelim’ diyorlar, o da ‘Hayır, ben bu teklifinizi reddediyorum, bana bu teklifi yaparak ihanet belgelerine imza atmamı beklemeyin’ diyor” dedi.

Gülbaba, oyun hakkında “Tiyatroyu bu toprağın, bu ülkenin derdini insanlarla paylaşmak niyetiyle yapıyoruz. Bir de çok çabuk unutan bir nesiliz. İnsanlar 28 Şubat’ta ne olduğunu unutmasın istiyoruz. Özellikle genç neslin bunları bilmesini istiyoruz. Ne olursa olsun siz doğru bildiğinizden, duruşunuzdan vazgeçmeyin demek istiyoruz” değerlendirmesinde bulundu.

Seyfullah Kartal’ın “Fikret”, Musa Çağırgan’ın “Kemal”, İlayda Şahin’in “Hanife”, Kamil Gülbaba’nın “Polis” rolünü canlandırdığı oyun, 28 Şubat’ta Fatih Kültür Merkezi’nde gala yapacak.

Sponsorlu Baglantılar

GÜZELLER GALERİSİ
REKLAMLAR
GALERİ
REKLAMLAR
Editörün Seçtikleri

  • https://yandex ru/clck/jsredir?from=yandex ru;search;web;;&text=&etext=1822 3ADoLu2dZA1DbSnM4N5aWCzsWx2VEl9d2vQhCJXBF3iiHHU40OzwqMoXzPuI8-sG 13b17d01d594bd668e0d219664e6620353200b3e&uuid=&state=_BLhILn4SxNIvvL0W45KSic66uCIg23qh8iRG98qeIXme
  • https://yandex ru/clck/jsredir?from=yandex ru;search;web;;&text=&etext=1822 gZI6hD97DC6Z5X8uZ9ATLgISjXTyq6njweSgFSSQ08gtLx9ibll6vkYQQfpoXfV3 2a6347470c59ab58c206c179f4442b8cf1450ba9&uuid=&state=_BLhILn4SxNIvvL0W45KSic66uCIg23qh8iRG98qeIXme
  • https://yandex ru/clck/jsredir?from=yandex ru;search;web;;&text=&etext=1821 lqGA3Evby4EZb8uOXaIT3YNMYvtt7tUU83wg774FcIT8jcmOdBS5IIH7a1Mgp81a 8b08fea9cd310db886d5a62e00031652d57bf8af&uuid=&state=_BLhILn4SxNIvvL0W45KSic66uCIg23qh8iRG98qeIXme
  • https://yandex ru/clck/jsredir?from=yandex ru;search;web;;&text=&etext=1822 tdDZ43MU6Lx5TECad-kJEGpKsOy5LA3hibyL1tG4Yxn92XwnM4GEf-Xrfzh2f6ia 53fc3e38fe0ef08cbb1afdd81db2dcf3cd152832&uuid=&state=_BLhILn4SxNIvvL0W45KSic66uCIg23qh8iRG98qeIXme
  • https://yandex ru/clck/jsredir?from=yandex ru;search;web;;&text=&etext=1822 myaZz6s5OBBERd7BkWIUlXt0G8YIYhCKB1UpLa-YOMCjqa5VA5pV5pmchT6K7RSS c48e69e53aef0e6d105a47817d21f58e131624c7&uuid=&state=_BLhILn4SxNIvvL0W45KSic66uCIg23qh8iRG98qeIXme
  • https://yandex ru/clck/jsredir?from=yandex ru;search;web;;&text=&etext=1824 T5tzVmRk0S-e6TqgfcTr4n8xENQ0QdKejYe2SlFZsA9v-DyFQZBv_bwPlrZhEjPn 9dfec78fd20aae389158b623eccd61e300bc2739&uuid=&state=_BLhILn4SxNIvvL0W45KSic66uCIg23qh8iRG98qeIXme
  • https://yandex ru/clck/jsredir?from=yandex ru;search;web;;&text=&etext=1822 Q_oFaPd4HfYiVKPK9PTGJ3gutt8NIuzSfEN4JuOuOpVzBDdHxDjbx6J7WZqiQ8Ib 7a4b5de1ff7243793ec524351f2bd3bf07707f78&uuid=&state=_BLhILn4SxNIvvL0W45KSic66uCIg23qh8iRG98qeIXme
  • https://yandex ru/clck/jsredir?from=yandex ru;search;web;;&text=&etext=1825 uEbvKBKgkdUPolgawFZDzsyn3SbuMEJ2QsSj1ec0ThBOfntu-zow7-JD9YtDWGza ab71ee6555384fa7df63e010634dbda0cd35bc21&uuid=&state=_BLhILn4SxNIvvL0W45KSic66uCIg23qh8iRG98qeIXme
  • https://yandex ru/clck/jsredir?from=yandex ru;search;web;;&text=&etext=1824 -Bxs58M8_CnBrMbpI98dOeTgau88GkWHROGIa9gisERmVzbt76zMGjE8uyKQxHm0 377a269bd247e5d4cb9dbbb50e89009be9904339&uuid=&state=_BLhILn4SxNIvvL0W45KSic66uCIg23qh8iRG98qeIXme
  • https://yandex ru/clck/jsredir?from=yandex ru;search;web;;&text=&etext=1826 iyYR1dQlOP01PQvLmUyZZ63B4yfIzVz-j8FrxWnWNY1q2xLfN_hXvVeoHvkoTouV 4c9a035de38f719a9c9a0e7820e3d5529863113e&uuid=&state=_BLhILn4SxNIvvL0W45KSic66uCIg23qh8iRG98qeIXme